De Huid

De Huid
de huid

 

 

 

 

 

 

Een goede huidverzorging is van groot belang, de huid is een van de belangrijkste en grootste organen van het lichaam. De huid is uit verschillende lagen opgebouwd en heeft veel functies van betekenis zoals een  bedekkende en beschermende rol tegen invloeden van buitenaf, uitdroging, bacteriën, stralingen, als gevoels- en tast orgaan en waarschuwt voor pijn, hitte en kou. De huid regelt de lichaamstemperatuur door uitscheiding en verdamping van zweet (denk aan koorts en na hevige inspanning) en  heeft een absorberende functie; bijvoorbeeld voor het opslaan van voedingsstoffen uit o.a. crèmes, voor de vorming van vitamine D3.
Wist je dat…? De huid 7% van het totale lichaamsgewicht beslaat? De normale pH waarde (zuurgraad) van de huid 5,2 is. Tijdens menstruatiecycli waarden van 7,5 tot 8,5 pH kunnen ontstaan. Paracelsus (medicus uit de Middeleeuwen) noemde de huid ‘de Koningsmantel van de Vrouw’
Om uw huid en haar in optimale conditie te houden, adviseren wij als goede basis een  goede  multi-vitaminen en mineralen preparaat, dit is een perfecte sterke anti-oxidant, o.a. voor aanmaak van collageen. Vitamine A is belangrijk voor een goede huidfunctie, het bestrijdt infecties. Druivenpitten-extract verbetert de elasticiteit van huidweefsel, werkt ontstekingsremmend, verbetert huidstofwisseling. MSM ter bevordering van het herstellend vermogen van de huid en natuurlijk visolie.

Lijnzaadolie voor de Huid

Lijnzaad zit bomvol omega-3 vetzuren, die de huid stimuleren om zelf olie aan te maken. Als je een droge huid hebt, wrijf ze dan voor het slapen in met lijnzaadolie en was ’s morgens jouw gezicht met water.

De omega-3 vetzuren in lijnzaad(olie) ondersteunen het immuunsysteem en werken ontstekingsremmend. Huidproblemen zoals psoriasis en eczeem verminderen bij regelmatig gebruik van lijnzaadolie.

Eczeem ontstaat meestal door een allergische reactie op bepaalde voedingsmiddelen, chemicaliën, parfums of zelfs zeep. Lijnzaad helpt omdat het de huid minder gevoelig en meer elastisch maakt.

Een eetpatroon dat rijk is aan lijnzaad zou ook beter beschermen tegen huidkanker, ook alweer door de omega-3 vetzuren: deze bestrijden de vrije radicalen die door zonnebrand ontstaan.

Lijnzaad beïnvloedt zowel het oestrogeen-gehalte als de collageen productie in ons lichaam op een positieve manier. Dit is belangrijk omdat teveel oestrogeen een factor is in de ontwikkeling van cellulitis.

Strooi dus lijnzaad over jouw salade of havermout of voeg het toe aan smoothies.

Je weet waarschijnlijk al dat collageen het hoofdbestanddeel van het bindweefsel in onze huid is en dus verantwoordelijk voor de stevigheid en elasticiteit van onze huid.

Bij jonge mensen wordt er voldoende collageen aangemaakt om de huid jong, stevig en soepel te houden. Maar vanaf ons 25ste vermindert de productie van collageen, waardoor er rimpels ontstaan en de huid slapper wordt.

Acné is moeilijk onder controle te krijgen/houden door ontstekingen in onze huid. Alfa-liponzuur in lijnzaadolie helpt om ontstekingen te verminderen. Voeg dus regelmatig lijnzaad toe aan jouw eetpatroon of wrijf jouw huid in met lijnzaadolie.

Huidschade door de zon zorgt voor donkere plekken in de huid. De vetzuren in lijnzaad helpt om de huidtint te verbeteren: masseer jouw gezicht met lijnzaadolie, laat enkele minuten intrekken en was daarna jouw gezicht met lauw water.

Doe dit regelmatig en je zal merken dat de donkere plekken zachter worden (of zelfs helemaal verdwijnen)

Vroegtijdige rimpels ontstaan meestal doordat de huid onvoldoende gehydrateerd is. Door jouw gezicht ’s avonds in te smeren met enkele druppeltjes lijnzaadolie, hydrateer je jouw huid en voorkom je vroegtijdige huidveroudering.

Voedingsadvies – Anti-Aging – Afslanken – Reiki – Massages – Personal Coaching – Supplementen – Workshops